Svenska Eftersöksföreningens

Aktivitetshelg

AKTIVITETS HELG
för båda nyböjare och rutinerade

13-14-15 april
Fredskog Hundcenter utanför Häsleholm

En helg full med spårträning, mörkerskytte, föreläsningar och diskussioner om eftersök. Deltagarna var alla på olika nivå från nybörjare till mycket erfaren.

Inbjudna ifrån Dansk Schweisshundsforening var Johnny Bastian och Leif Nielsen. Dom kom för att hjälpa till med spårarbete och föreläsa.

På fredag eftermiddag började deltagarna anlända och installera sig. Genast började diskussionerna kring eftersök. Vi hade ytterligare en deltagare ifrån Danmark Joakim Randrup som erbjöd sig att fixa maten under helgen vilket han gjorde med bravur. Fantastisk mat gjorde han som började med dansk fläskstek.

Efter vi ätit fick alla som ville ta med sig utrustning som dom använder under eftersök, som visades och diskuterades. Ganska varierande vad folk använder så det blev en givande kväll.

Efter frukost på lördagen så tog Johnny och Leif med sig deltagarna in till Hässleholm och pratade om spårläggning på asfalt och nyttan med det och alla fick prova att lägga och gå spår. Leif och Johnny har förmågan att förmedla så att alla, oavsett nivå, häger med.Tror alla deltagare kommer lägga en hel del spår på asfalt efter det.

Sedan var det dax för lunch. Torkel Norling (Viceordförande i SEF) pratade sedan om injagning av den lösa eftersökshunden. Eftermiddagen ägnades åt spårarbete. Olika spår hade lagts i terrängen på Fredskogs. Det var allt ifrån enkla spår med lite störning till spår lagda inne i vildsvinshägn med nyfikna vildsvin, så hundarna hade både störning av spår men även att dom såg vildsvin som gick en liten bit ifrån spåren och ett uppstoppat Lodjur.

När mörkret lagt sig och middagen var avnjuten så delades deltagarna in i 2 grupper. 1:a gruppen började med skytte i mörker. Tre stationer fanns, där första var ett vildsvin som skulle skjutas men man hade en hundfigur att hålla reda på, då både gris och hund turades om att försvinna. Nästa station var 2 däck som kom rullande och när man skjutit dom så fick man göra ”änglahopp” så man fick upp rejäl puls. När pulsen var uppe fick dom söka av ett skogsparti och ett rådjur reste ur en sårlega. Sista stationen var en löpande gris. Under tiden tittade andra gruppen på lite filmer ifrån eftersök. När bägge grupperna hade skjutit så gick dom flesta och lade sig trötta och nöjda. (några fortsatte diskutera med en öl eller två)

På söndagen var det föreläsningar på programmet vilka inleddes med en veterinär ifrån Anicura Hässleholm. Hon skulle prata första hjälpen till hundar i ca 45 minuter, men det blev mycket bra frågor och diskussioner så det tog hela 2 timmar. Leif pratade om hur danska schweisshunds registret var uppbyggt och hur antagningen går till. Även här blev det mycket frågor, även viss översättning krävdes då några som var längre norr ifrån hade svårt att hänga med i det danska språket. SEF har tagit fram etiska regler för eftersöksjägaren och dessa presenterades av Torkel. Tiden den rusade iväg så Johnny hann inte prata så mycket, vilket var väldigt synd, men vi hoppas han vill komma tillbaka vid nått tillfälle och göra det. Svenska eftersöksföreningen vill verkligen tacka dessa två duktiga och engagerade danska schweisshundsförare Johnny Bastian och Leif Nielsen att dom ville åka till Sverige och dela med sig av sin kunskap.

Svenska eftersöksföreningen genom ordförande Fredrik Svensson Dravö 20180419